K památníku Oty Pavla do Branova

Vzpomínková akce na Otu Pavla, která se konala 16.5.2015 v Branově, se stala cílem dalšího výletu Rychlé roty. Lepší předpověď počasí jsme si snad nemohli přát. Stroje byly připraveny dle nejlepšího vědomí a svědomí, takže všichni byli plni optimismu. Přestože byl odjezd určen až na devátou hodinu ranní, dokázal jsem přijet na sraz pozdě. Reptajícím klukům zacpala Jitka pusu štrůdlem, za což jsem jí vděčný. Bohužel jsem byl trochu smutný při pomyšlení na plech jen s půlkou nohavice. Hlavně že zbyly patičky.

2015 rr branov 1 small
Večer jsem v rychlosti naplánoval trasu, tak trochu mimo naše obvyklé jízdy. Střídavě silnice kvalitnější, pro urychlení cesty, střídavě prdelky, jako poznávací trasu. Alespoň do Podbořan vše šlapalo podle představ. Pak na Blšany a v Soběchlebech odbočujeme na Běsno. Tady začíná klasická poznávačka. První poznání bylo, že když je někde značka „silnice se v zimě neudržuje“, pak je to většinou proto, že není co udržovat. Kličkujeme mezi asfaltovými krátery. Po nějakém kilometru asfaltové krátery mizí. Tedy vlastně mizí zbytky asfaltu, krátery zůstávají. Jedem po klasické polňačce rychlostí 5 km/h. Já jedu 7 km/h, aby mne kluci nedohonili. Ale podle mapy tudy vážně silnice vede. V Běsně kontrolujeme, zda máme na motocyklech podstatné díly, jako motor, kola, nádrž, apod. David na Standovi doráží poslední se slovy: „Tak teď už vím, proč se ty staré motorky nachází takové rozlámané a očesané.“ Abych zamezil lynčování, navrhuji napojit se na nějakou pěknou a hladkou silnici a urychlit přesun směrem na Hořesedly a zde odbočit na Kolešovice. Plán výborný, cesta se opět pohne kupředu. Až k ceduli zákaz vjezdu u odbočky na Kolešovice.

2015 rr branov 2 small
Když už málem vyrážíme na bleskově stanovenou objízdnou trasu, jsem upozorněn, že mi chcípnul klakson. Smutně se houpá na drátech a jednom šroubu. Druhý šroub odpočívá někde na poli u Běsna. A tak nezbývá, než rozbalit své železářství a doplnit díly. Zatímco přidělávám klakson, Tom našel nějaké nečistoty na mém motoru a hadrem jej pilně leští. V leštícím opojení mi přeleštil i helmu na hlavě. No, spíše přemístil sajrajt z motoru na mou hlavu. A čas letí jako bláznivý, jak zpívá božský Kája.

Konečně se dostáváme do povodí Berounky. To se hned pozná. Krajina se změní, louky střídají temné lesy, silničky jsou více zakroucené. A hlavně, ve Zvíkovci je z mostu Berounka opravdu vidět, takže do ní můžete plivnout nebo tak něco podobně ušlechtilého. Na mostě děláme foto jako důkaz a vyrážíme na poslední kilometry do Branova. Já vyrážím dvakrát, protože jsem si zapomněl pustit béňo. Čas nás začíná trochu tlačit, ale hlavně máme hlad a obavu, aby na nás zbyl gulášek. Kroutíme to lesními silničkami co to dá, a modlíme se, abychom odbočili v ten správný okamžik.

2015 rr branov 3 small
Konečně jsme na konci světa. Branov. Proti loňskému roku je tu nějak přelidněno. Všude auta, motorky, dokonce i autobus s fotbalisty FC Dukla. Akce začíná nabývat nových dimenzí. Pro nás je ale důležité, že jsme splnili svůj slib, že dorazíme na historických strojích. A hlavně, ještě na nás zbyla porce guláše. Vytahuji svoji cestovní aluminiovou lžíci. Nehodlám riskovat, že mi plastová lžíce zapruží a zatím bílý svetr dostane gulášový cejch. Spláchneme prach malinovkou a je čas chystat stroje k odjezdu. Prověřit svíčky, vyměnit trysky, dáchnout si ve stínu.

2015 rr branov 4 small
Bába nějak odmítá startovat a tak jsem potupně roztlačen. Tuším, že už podruhé v tento den. Zpátky jedeme po osvědčené, a hlavně známé, trase přes Křivoklát a Rakovník. Katka má odpoledne autoškolu a tak nehodláme riskovat nějakou exkurzi po chmelnici. V Rakovníku nastal drobný organizační chaos. Může za to Jarouš, protože označil místo srazu slovy „sejdeme se na pumpě, jak si Tomáš kupoval Kofilu“. Tomáš si kupuje Kofilu snad na každé pumpě, kde zastavíme. Bohové deště jsou mi svědkem. Po chvilce nahánění plníme nádrže na té správné.

2015 rr branov 5 small
Při odjezdu z Rakovníka Bába opět nestartuje. Preventivně měním svíčku a po několikerém šlápnutí konečně motor rozvibruje motocykl. Jedna křižovatka, druhá křižovatka, pár metrů a Bába stojí. To trochu zaskočilo Davida a prověří Standovy brzdy. Motor nejde nastartovat, opět výměna svíčky. Ulice je příhodně nakloněna a tak se spouštím. Motor je tichý, mrtvóza. Ledaže, možná, když otevřu kohout a pustím benzín… A už to zase vesele chrochtá. Dojíždím kluky: „Pánové, nevím, čím to bylo, ale už to zase jede.“ Nebudeme vyvolávat zbytečné vášně, že. Do Chomutova pak pokračujeme na plný plyn, až se mi udělal puchýř na dlani.

Dojeli jsme všichni. Všichni, to je Tomáš na Emce, Jarouš s Katkou na Žábě, Lenka na Sifónu, David na Standovi a Martin na Bábě. Nejde o žádné úchylárny. Jen máme své stroje rádi a tak mají svá jména. No, možná trochu uhnutý to je. Katku jsme doprovodili až do autoškoly. Nesprchlo, i když si Tomáš dal Kofilu, lehce jsme si přismahli nosy, poslední tři minuty zápasu Kanada – Česko jsem stihl, takže dobré, že?