O pohár hraběte Chotka 2.5.2015

Bylo to onoho dne 2. května Léta Páně 2015 vyrazila družina zvaná „Rychlá rota“ v obsazení známém bojovat v prestižním závodě „O pohár hráběte Chotka“ na jeho panství ve Velkém Březně u Ústí nad Labem.

2015 chotek 02 small
Než však tito odvážní hoši na závod vyrazili, podrobili stroje své, důkladné přípravě na tento náročný závod. Dny předchozí, ladili motory výkonné. Pneumatiky zpuchřelé za nové vyměnili. Náhradní díly někteří vzorově do brašen přibalili. Pružiny napružili, benzin do nádrží dolili a v poměru neurčitém olej do něho přidali. Většina strojů totiž dvoutaktní jest a potřeba mazati je důležitá. Na dlouhou cestu společnou tuto vydal se svým zánovním motocyklem značky Zündapp 200 DB též Roman Reiter zvaný „Romo“. Jeho příprava stroje před závodem je asi taková, že není potřeba nic kontrolovati, neboť stroj tento německý, kvalitní jest a překontrolován řádně ve fabrice v roce 1938 byl. A když by něco v nepořádku bylo, členové týmu ruce své k opravě stroje tohoto, jako vždy, s radostí přiloží.

Hodina „H“ nadešla. Sobota ráno na známém místě na konci města Chomutova skupina závodníků se zhrotila. Všichni nabalení převážně v oděvu koženém, neboť počasí toho rána studené bylo, avšak slunce na východě dávalo věděti, že tento den krásný bude a když se zadaří, pro některé z nás i úspěšný.

2015 chotek 01 small
Vyrážíme. Motory motocyklů historických burácejí a stoje do pohybu, silou nejednoho koně, se uvádějí. Cesta svižně utíká. Po chvilce za městem nás míjí Vláďa Prchal s úsměvem na tváři se svým strojem Standard 500 umístěným na podvalníku a za automobilem Škoda. Škoda, že nejede s námi po ose. Cítil by ten studený vítr, jež v turbulencích v helmě kvílí a spaliny z výfuků strojů našich by inhaloval. Nevadí. Sejdeme se na místě daném. Cesta ubíhá, když tu náhle Romův stroj v křeči se ocitá, až jiskry létají. V rychlosti vražedné, osmdesátikilometrové, řetěz se z hnacího kola poroučel. Po necelých deseti kilometrech stojíme. Romo hlavu v rukách. Skoro pláče, neboť to vypadá, že jeho stroj duši vypustil. „Nevěš hlavu bratře,“ povídám mu. „Stroj Tvůj ještě mnoho parády nadělá.“ Členové Rychlé roty ihned vercajk vytahují a většina z nich stroj poškozený po pár minutách do stavu provozuschopného uvádí. V tu chvilku též ruku k dílu přidati chtěl, kolem projíždějící Petr Karpíšek z města Jirkova, který stejně jako Vláďa svůj stroj JAWA 500 OHC na plaťáku táhne. „Již není potřeba Tvé pomoci pane Petře,“ povídám mu. Stroj Romanův již opět vrčí, a tak vydejme se spolu, na ten zámek, na tu horu.

2015 chotek 03 small
Cesta do Velkého Března trvala nám k bratru něco okolo dvou hodin. Dorážíme. Brána na zámek již otevřená jest a tak vjíždíme na promenádu před domem. Vítají nás místní i ti, s kterými síly poměřovati budeme. Úsměvy na tvářích značí, že jsme se snad všichni na sebe již těšili. Po zaparkování strojů svých, ihned živelná konverzace mezi některými, rozvíjí se. Jdeme ihned prohlédnout motocykly i automobily, které zde již vystaveny jsou. Vidíme zde rodinu Horkých na Böhmerlandech. Také zde vidíme vždy usměvavého Zdeňka, který motocykl svůj historický odložil a přijel nám ukázat svůj nový přírůstek do rodiny automobilových veteránů belgický automobil Lagonda. Úžasný to stroj. Po několikerém podání rukou a přátelských obětích ještě nutná registrace, abychom mohli závod tento jeti. Cena pro motocykl mrzká jest 250 korun českých. Po přihlášení ještě káva či čaj dobrý byl. Poté už rozprava se závodníky, kterou moderoval předseda klubu pan Zahrádka. A hurá ke strojům. První pojedou jako vždy motocykly. První nastartované stroje jsou slyšet až na náměstí v městě Ústí. Jsou to motocykly Böhmerland rodiny Horkých. Nejdelší a nejhlučnější motocykly na světě. Výfukové potrubí bez jakéhokoliv tlumení rozezvučí nejen skleněné tabulky v oknech zámeckých. Hurá do závodu. Než odstartováno jest, celé panské stavení v dýmu modrém ocitá se.

Každý z nás odstartován byl předsedou klubu, v intervalu časovém, vlajkou českou. Cestou známou k zámku Ploskovice vyrážíme vstříci dobrodružstvím. Rychlá rota pospolu hned za startem srocuje se. Pro případ, že by někomu stroj službu vypověděl a jak se říká „víc hlav, víc ví,“ v případě potřeby, navzájem s opravou nutnou, kluci pomůžou si. Počasí nám přeje. Cesta směr k Ústí a poté vlevo do vrchu dává vědět, že to bude pro stroje i řidiče náročná cesta přes kopce i kopečky. Stroje funí, čmudí a líně šplhají po silnici klikaté. Po dosažení vrcholu necháme ty naše staré báby alespoň trochu vydechnout. Po malé přestávce čůrací hurá dál na cestu.

2015 chotek 04 small
Kocháme se krásou okolí mezi městem Ústí a Litoměřicemi, když tu náhle zraky své klopíme v jedné obci, jméno nevíme, první soutěž donutí nás zastaviti. David Prchal dojel trochu dříve. Jeho stroj Standard 200 zvaný „Standa“ do kopců prý zahryznul se. Nutno chvilku postát zde, aby motor zchladnouti mohl. Romo též zaznamenal ztrátu jistého šroubu z karburace, který drží volnoběh motoru. Pohotový Tomáš „Šíro“ Jakab z vrbové větvičky nožíkem vysoustružil onu potřebnou součástku, která na tomto stroji bude pravděpodobně na dobu nezbytně nutnou, což prakticky znamená navždy.

2015 chotek 05 small
První soutěž moje oblíbená je. Házení řemenů na tyčku je pro mne noční můrou. Zase jsem doma netrénoval a jsem zvědav, jak to letos dopadne? Dva z pěti. Nic moc, ale lepší než vůbec žádný. Kluci jsou o jeden lepší, což znamená, že to ještě mohu dohnat jinde. Hurá ke strojům. Standa už vychladnul, a tak vyrážíme k další soutěži.

Druhým soutěžním počinem byla jízda pravidelnosti, jež spočívá v průjezdu mezi kužely a přejetím prkna na délku. Myslím, že jsme to dali všichni.

Třetí soutěž zapeklitá byla. Hádání motocyklových objemů některým hlavu zamotalo. Nula trestných bodů pro mě znamená, že pomalu srovnávám ztrátu z první soutěž. A zase jedeme. Tentokrát už nás vítá zámek Ploskovice. Odstavujeme své stroje k odpočinku a hurá na oběd. Čím nás to letos krčma místní okouzlí? Že by steaky s kaviárem? Trochu vedle. Salát se studeným řízkem v plastovém servisu. Máme hlad, a proto se spokojíme i s touto krmí. Po obědě hurá před zámek do trávy nechati řízek rozležeti, aby poté měkký z těla dobře vyšel.

Během té doby někteří vegetují, jiní jdou na obhlídku zámku. Zbytek u strojů různých debatuje o dobách minulých a rukách předků našich, šikovných.

2015 chotek 06 small
Dvě hodiny utekli jako voda a již je tu rozprava, týkající se druhé poloviny závodu tohoto. Rychlá rota na to dlabe, neboť každý rok je princip stejný. Podle šipek jeďte všichni. Kdo ohlédne se, zkamení.

Vyrážíme. Zámek Ploskovický v modrém oparů dýmů ze stojů se ztrácí. To, že jsem byl odstartován jsem v mlžném oparu poznal dle ovanutí vlajkou startovací. Vyrážíme po spolu do druhé části závodu. Věřte, teplo už nám bylo. Slunce pálilo a ptactvo pělo.

2015 chotek 07 smallA už je tu čtvrtá soutěž. Montáž dvou svíček do válců na čas. Zde je vidět, kdo tyto vyměniti umí, a kdo ani neví, že je v motoru nějaké má. Miska plná svíček, závitů různých je zde pro zmatení závodníka a také proto, aby se ti co stojí ve frontě za ním, mohli od srdce zasmát, jak mu to nejde.

Roťácké časy jsou dech beroucí. Vypadá to na medajle. Ale ještě není konec.

Pátá soutěž pixla hádací obsahuje neznámý počet svíček.“Kolik tu máme těch svíček?“Ptá se organizátorka testu tohoto. „Vidím to něco kolem 28 kousků,“ povídám jí. To bylo blízko. Prej jich je ale o něco méně. Zbytek roťáků hádá podobná čísla. Je vidět, že to máme ve v oku. Nezbytný zápis do závodnického listu a vyrážíme z kopce rovnou zpět do Velkého Března.

2015 chotek 08 smallŠestá a poslední soutěž se jevila velice jakož to inteligenční psychotest. Tyčky různých průměrů nutno v čase nejkratším nastrkati do hranolu, v němž jsou díry odpovídající průměrům tyček. David 9 sekund.“ Hm, vynikající!“. Já 14 a tak i Romo. Zbytek kluků podobně. Ale byli tu i tací, kteří to dali za více jak 20 sekund. Pane Bože, to snad ne!

Konec soutěže. Dojíždíme na zámek. Odstavujeme stroje své a čekáme na vyhlášení vítězů. To jsem zvědav, jak jsme byli šikovní.

A jak to nakonec dopadlo? Polovina roťáků na bedně stála. Chomutováci a Jirkováci ukázali, že ducha bojového, soutěživého mají a že jsou stále hodně vidět.

Po převzetí darů věcných a rozlučce s organizátory k domovu jsme se vypravili. Po cestě v Mc Donaldu v Teplicích jsme se zastavili. Figury naše v prostředí tomto však jak z jiného světa byly. „Vaše přání pane?“ ptá se děvče za pultem. „Dal bych si chleba se sádlem a cibulí,“ povídám. „Na to nemám tabulky,“ odvětilo děvče. „Nerozumím tomu? Taková známá a velká firma a nemaj chleba s cibulí?“ povídám si v duchu. No nic. Kafé od strejdy Meka taky dobrý.

„Pospěšme přátelé, čas se chýlý a slunce pouť svou nebeskou pomalu pro dnešek končiti chce,“ povídám. Po ještě jedné malé zastávce u pumpy místní spěcháme domů. Cesta ubíhala svižně. Na koridoru u Komořan, na tom místě připomínající dálnici Route 66 kdesi v USA, beru za rukojeť plinovou a letím jako pták. Při pohledu za sebe pozoruji roťáky strácející se v tajemném modrém dýmu. Před Chomutovem zastavuji a čekám na zbytek skupiny. „Kde jsou?“ ptám se v duchu. Beru přístroj Belův a volám Romovi. Že prý technická závad potkala Davida. Chvěním stroje došlo ke ztrátě matice, která držela řídítka velice. Nutno bylo opraviti závadu drobnou, aby řídítka nebyla tam, kde býti nemají. Poté už bez problémů do města Chomutova skupina tato plná dojmů a radostí z pohárů dorazila.

A jak jsme dopadli?
David Prchal 2.místo moto do roku 1950
Roman Reiter 3.místo moto do roku 1950
Radek Bárta 4.místo moto do roku 1950
Láďa Prchal 9.místo moto do roku 1950
Petr Karpíšek 2.místo moto po roce 1950
Tomáš Jakab 5.místo moto po roce 1950
Martin Šamaj 13.místo moto po roce 1950

Najeto cca 200 km.

Zaznamenal Radek Bárta

Komentáře   

 
Tom
0 #1 Tom 2015-05-05 07:03
Super článeček Radůz, stejně jako super akcička ;-)
Citovat
 
 
Martin
0 #2 Martin 2015-05-05 07:16
Je dobré, že Roman opět nezklamal a připravil svým mechanikům povedenou taškařici. :lol: Škoda, že to estrádní číslo neprovedl někde při průjezdu městem, dočkal by se jistě potlesku na otevřené scéně. :-*
Citovat
 
 
Dan
0 #3 Dan 2015-05-07 09:34
Super článek :lol: . Určitě i super akce
Gratulace k umístění :-)
Citovat
 

Další informace