Jak se obléci

Motocykl vyžaduje zvláštního oblečení. Nemůžete na něm trvale jezdit ve vycházkovém nebo večerním obleku, jako automobilisté v kryté limousině. Dlouhé kalhoty byly by za chvilku zničeny odstřikujícím olejem ze sekundérního řetězu, který se na šaty dostane i když je nad řetězem kryt. Bláto a nečistota na silnici přenese se záhy na vaše kalhoty od předního kola, za nímž blatník všechno nemůže zachytit.

2016 rrr obleceni1 smallJe možno se sice zabezpečiti plechovým chráničem kolen, ale takové chrániče kolen porušují čistotu mechanické krásy stroje a pomohou, jen když neprší. Když prší, jste postříkáni kolemjedoucími motoristy, kteří před každou louží nezvolní.

2016 rrr obleceni2 smallDlouhé kalhoty se na motocykl nehodí. Je možno je míti jen při jízdě za pěkného počasí na krátké vzdálenosti, kdy si chcete vyjeti na návštěvu nebo do kavárny. Za nepříznivého počasí musíte přes nohavice natáhnouti vysoké gumové boty, které sahají až k rozkroku a do nichž tudíž při dešti nezatéká. Ale kalhoty si do nich musíte složit velmi pečlivě, aby se vám nepomačkaly. Nejvýhodnější pro jízdu na motocyklu jsou dobré golfky, nepříliš dlouhé, aby se nepálily o výfuk, je-li příliš zdvižený, jako je to u některých strojů. Barvy raději tmavší, na nichž každá skvrnka tak nekřičí. Máte-li k nim sportovní kabát ze stejné látky, je to docela slušný oblek i do společnosti. Na noze pak pěkné sportovní punčochy z vlny a na nohou žluté či hnědé polobotky. Na hlavě čepici nebo baskický baret, malý, kulatý a s podšívkou, nikoliv velký koláč, jaký nosí francouzští legionáři.

2016 rrr obleceni3 smallJe-li počasí nejisté nebo jedeme-li dále mimo své bydliště na celý den či více dní, musíme se obléci důkladněji. Nejlépe do kůže. Kožené kalhoty, na lýtku zúžené a se šněrováním, aby se na ně mohly obléci vysoké „kanadky“ nebo jezdecké boty. „Kanadky“ jsou na motocykl lepší, protože nedají takovou práci se zouváním a při malém úrazu se nemusejí rozřezávat, jako boty jezdecké. Na tělo pak speciální motocyklistickou koženou bluzu, v ramenech a na loktech prošitou (aby se změkčil eventuelní pád). Na hlavu čepici nebo baret. Kukle už vyšly z módy, neboť nechrání oči (nemají-li štítku), jsou nevzhledné a obtížně je v nich slyšet, protože zakrývají i uši. Tento oblek na delší cesty však do deště stejně není. Kůže, i když je ošetřována speciálním olejem, aby byla vláčná, začne po určité době ssát vodu a – drží ji. Svléknete-li kožené šaty po dešti a zvážíte je, zjistíte, že jsou několikrát těžší než za sucha. Rozdíl ve váze tvoří voda, vpitá do kůže. Dá-li se taková promočená kůže do tepla, ztvrdne a kazí se. Proto při cestách je nutno míti ještě v zásobě buď na sobě nebo na nosiči či v zavazadle nepromokavý motocyklový plášť. Prodává se jich množství druhů z různého materiálu a v různém provedení, u nichž možno si konce obepnouti kolem stehen, aby byly nohy chráněny a cípy při jízdě nepoletovaly vzduchem. Na nohy přes kanadky navlečte si vysoké gumové boty. Máte-li kolem krku ještě dobrý šál, můžete vyjíti i z prudkého deště zcela suchý a nezablácený. Černé pláště z voskového plátna, kterým se říká „policajtské“, mají tu nepříjemnou vlastnost, že špiní kolem krku a okolo rukou. Lze tomu zabránit našitím černého sametu na konce rukávů a na límec kabátu.

2016 rrr obleceni4 smallNa motocyklu je nutno chrániti si také obličej a ruce. Vždycky, i v létě za horka musí míti motocyklista na rukou rukavice. A to rukavice s dlouhou manšetou, která se dá navléci přes rukáv a zabránit, aby do rukávu nefoukalo. Rukavice chrání dlaně od puchýřů a mozolů, které by vznikaly od rukojetí, hlavně pravé, v níž je plyn a jíž se tedy neustále otáčí. Chrání ruce také před nečistotou a při pádu. Jednou mi byly na sportovním podniku ukradeny rukavice. Když jsem jel domů, byl jsem shozen se stroje, spadl na pravou ruku a sedřel si kůži na hřbetu ruky až ke kosti, což by se bylo nestalo v rukavicích. Rukavice ovšem chrání hlavně proti zimě. Prsty jsou při jízdě vystaveny přímým nárazům studeného vzduchu a v zimě zmrznou. Rukavice tomu zabrání. V zimě máme míti ovšem rukavice s teplou podšívkou nebo s kožešinou. Osvědčují se t. zv. „palečnice“. Je v nich teplo, ale prsty už pak nemají samostatného pohybu. Za mrazu nestačí ani takové rukavice. Proto motocyklista si na ruce navleče napřed tenké, látkové rukavice a na ně pak teplé, kožené rukavice motocyklistické. Teplo se spíše drží, protože mezi kůží prstů a mrazivým vzduchem jsou dvě tepelné vrstvy. Když ani to nestačí, je nutno si na řidítka namontovati kožešinové chrániče rukou (kornouty), v nichž je teplo zaručeně.

2016 rrr obleceni5 smallOči jsou chráněny brýlemi. Je jich třeba i na asfaltových silnicích, na kterých leží prach s polí, vytvořený blátem odpadaným s kol vozů. I na asfaltu mohou v létě různé mouchy a drobný hmyz vletěti do oka a poraniti rohovku. Oči je třeba dále chrániti proti prudkému rozrážení vzduchu, když se jede rychle. Oči, které nejsou chráněny brýlemi, se proti tomu brání slzením. Ale to nepomáhá. Proto u toho, kdo trvale nepoužívá brýlí, dochází k očním neduhům, někdy nebezpečným. Brýle jsou prostě nezbytností. Ovšem dobré brýle z netříštitelného skla, které při úrazu neudělá z motocyklisty slepce. Nejpoužívanějším druhem jsou letecké brýle. Jsou drahé, a proto motocyklisté často nosí brýle z různých ohebných hmot, které jsou průhledné a netříštitelné. Nevydrží však ani zlomek toho, co skleněné, protože hmota se brzy oškrabe a je pak špatně vidět, zvláště v noci. – V posledních letech se prodávají ochranné celuloidové štítky před celý obličej, v nichž je jen otvor pro dýchání. Nejsou drahé, ale také se brzy poškrábou a znehodnotí. Jsou také nesnadno skladné.

2016 rrr obleceni6 smallK výbavě francouzských motocyklistů patří i malá ochranná přilba, jakých se používají při závodech. Při nárazu zabrání proražení lebeční kosti. U nás se její používání neujalo, neboť není levná a v létě je velmi nepohodlná. K závodním účelům používá se také širokého břišního pasu, který je z kůže. Při velkých rychlostech nastávají na stroji otřesy vnitřností a jezdec se proti tomu brání utažením pasu. Při normální turistice se však tohoto pasu nepoužívá, protože překáží trávení, a když se již jezdci otřásají na špatné silnici vnitřnosti, může prostě zvolnit nebo si chvilku lehnout, a to při závodě nejde.

(Motocykl od A až do Z - svazek 4; A. Tůma)

Pro RRR nalezl David Prchal

Komentáře   

 
DavisFled
0 #1 DavisFled 2016-06-20 20:51
Čistota mechanické krásy stroje - to je pojem! :D
Citovat
 

Další informace