XXIII. Pražským autosalonem

Letošní podzimní autosalon v Praze byl jménem pana presidenta zahájen ministrem inž. J. Dostálkem, který v svém proslovu mimo jiné řekl: „Automobil musí se státi výhodným pomocníkem širokých vrstev v jejich denním povolání. Vítám proto snahu našich továren vytvořiti menší a při tom výkonnější vozy, které by svou cenou umožnily co největší rozšíření tohoto dopravního prostředku.

Nestačí však míti dobrý a levný vůz, záleží také na tom, aby provozovací a udržovati výlohy byly co nejmenší.

2014-23-prazsky-autosalon-2-small
Zde jsou důležitým faktorem dobré silnice. Nutno s povděkem konstatovat, že snaha o urychlenou úpravu našich silnic setkala se s velkým pochopením a že tedy v dnešní těžké době je automobilismus a s ním těsně související úprava silnic oborem, kde se čile podniká a pracuje. Vítám proto výstavu v tom přesvědčení, že přispěje k oživení naší výroby a tím k oslabení účinků hospodářské krise."

Na autosalonu samém byl jak obvykle automobilům osobním vyhražen průmyslový palác a kolem jeho exposic nalezl také místo pomocný průmysl. Před průmyslovým palácem byly parky pro vozidla předváděcí a dopravní, kdežto strojovnu vyplnily auta nákladní, autobusy, dodávkové vozy a traktory.

2014-23-prazsky-autosalon-1-small
Ve středu průmyslového paláce byla na tradičních místech vlevo Tatra, vpravo Walter. Tatra representovala se novinkou, která vzbudila pozornost u nejširších vrstev. Je to nový malý vůz, opatřený vzduchem chlazeným čtyřválcem o obsahu 1 litr a s výkonem na brzdě 17 HP. U tohoto malého vozu je přední i zadní osa výkyvná, chassis bez rámu, vzadu jedno, vpředu dvě příčná péra. Nožní brzdy na všechna čtyři kola, ruční na zadní kola, čtyři rychlosti vpřed, jedna zpět, délka, vozu 3,5 metru. Cena vozu zavřeného Kč 25.500. —, otevřeného Kč 24.500.—. 2014-23-prazsky-autosalon-3-small
Vedle toho představila továrna svůj dvanáctiválec v definitivní úpravě a také letos zaváděné dva menší typy čtyřválcové. Walter se letos přišel pochlubit s dvanáctiválcem luxusní výpravy, který rovněž musí vyhovět požadavkům nejnáročnějších automobilistů. Jeho stand byl doplněn středním i malým typem, dobře uspokojujícím střední vrstvy. V pravém křídle paláce na obvyklém, ale rozšířeném místě usídlila Škodovka, která — nepřinesla-li úplných novinek — zlepšila, doplnila a zmodernisovala všechny své osvědčené typy.

2014-23-prazsky-autosalon-4-small
Hned za Škodou měla místo brněnská Zbrojovka, která rovněž těží ze svých bohatých a dobrých zkušeností, jež činí z populárního Zet vůz schopný ještě většího rozšíření. Na jejím stánku bylo také možno shlédnout závodní Zet 52, který letos jako jediný čs. výrobek absolvoval Masarykův okruh.

Na stánku Wikova hromadilo se mnoho obecenstva, neboť vedle osvědčených a elegantních typů byl zde vystaven první aerodynamický vůz československý, na němž se uplatnil dobrý postřeh a vkus technika, který uměl poslat do světa příjemně vyhlížející, aerodynamicky řešenou karoserii.

2014-23-prazsky-autosalon-5-small
V levém křídle vystavovala Praga, jejímž hlavním překvapením byly některé nové typy. Byl to především nový model Praga-Grand, luxusní osmiválec s elegantní prostornou karoserií a přepychovou výbavou. Jeho motor o obsahu válce 4.5 litru a výkonu 85 HP má všechny konstruktivní přednosti, tichý chod, několik tlumičů vibrací a motor uložený na gumových podložkách.

U vozu „Piccolo“ došlo letos jen k menším změnám, opět hlavně v obsluze a výbavě vozů. Je též opatřen karburátorem Solex. Piccolo je nejpopulárnější 4válec Československa a na autosalonu se vystavuje i 10.000-cí vyrobený vůz tohoto typu.

CABRIOLETY: Po prvé byly vystaveny cabriolety Praga-Kellner, které představují ideální konstrukci a budí obdiv zejména snadnou a rychlou přeměnou zavřeného vozu v otevřený, a naopak.

Za Pragou byl pěkně uspořádaný stand malé Aerky, obsahující různě vypravené jedno a dvouválce, jak se s nimi setkáváme na našich silnicích i v městské dopravě. Po prvé objevila se také na, autosalonu šternberská firma Crobot-Favorit, která vzbudila značnou pozornost úhledným dvoumístným jednoválcem o obsahu 550 ccm, který v jednodušší úpravě nesl na sobě cenu Kč 14.950.-. Ostatní místa dvoran vyplnilo také několik, karosáren, z nichž budily pozornost rozšířené a elegantní karoserie firmy Brožíkovy z Plzně, vyhovující nejrůznějším požadavkům.

Pestrý týden VI/44 - 31.10.1931
Pro RRR Martin

Komentáře   

 
Tom
0 #1 Tom 2014-11-03 19:10
Kdeže ty loňské sněhy jsou, kdy v rámci "úspor materiálu" na střechu, býval kabrio levnější než zastřešený model :lol:
Citovat
 
 
Dan
0 #2 Dan 2014-11-03 19:54
Parádní článek :-)
Citovat
 

Další informace