Sraz historických vozidel Chomutov 2013

sraz-hv-chomutov-2013-01-smallLetošní ročník byl v pořadí 19., přihlásilo se téměř 130 posádek v kategorii auto + moto. Sobotní nepříznivá předpověď počasí mnoho účastníků odradila, několik jich mělo technické potíže a omluvili se - na start se jich postavilo celkem 86. Více než desítka vozidel přijela jen na výstavu. Dlouhotrvající zima nedovolila mnoha majitelům veteránů vůbec jejich miláčky připravit na nadcházející sezónu a ještě nyní jsou zazimováni. A teď stručně, jak to vlastně bylo …

{tab=Článek}

Ráno naposledy kontroluji osvědčené meteoservery. Norové říkají, že pršet nebude, a když, tak trochu. Medard, snad aby nepřišel o svou pověst, hlásí, že pršet bude a pořádně. Aladin se dušuje, že možná jo a možná ne. Takže je to jasné. Pohled na teploměr ukazuje, že organizátoři stáhli teplotu na optimálních 11°C. Znáte to. Sníží se teplota, zvýší se výkon. Děkujeme.  Stroje jsou naleštěné, motory vyladěné, tváře oholené, nohy umyté. Vyrážíme na sraz. 

sraz-hv-chomutov-2013-02-smallShledání s organizátory při přejímce je plné radostného výskání a halasu. Vždyť jsme se od včerejška neviděli. Fakt jako malé děti. Chlapi, ale byla to prča, že? Plni očekávání přebíráme igelitku. Letos je o 0,5 kg těžší než loni. Děkujeme firmě Rajec. Toto nás motorkáře vždy potěší. Po kapsách doklady, peníze a klíče. V brašnách náhradní díly, nářadí, povinná výbava, foťák, oblek do deště (medard říkal, že…). Tak kam to, sakra, dát? No nic, posnídáme a popijeme. Děkujeme firmě Kofola, když ji miluješ, není co řešit.  Igelitka za triko proti větru, tužka do kapsičky, svíčka na klíče. Děkujeme firmě Bosch. Samolepka Total je plochá. Děkujeme za to firmě MPA. Tak už jen zbývá natlačit do brašny památeční dlaždici. Děkujeme organizátorům za tradici. Nedopité lahve dáme k Pavlovi do vozíku. Aby mu to tolik neposkakovalo. Děkujeme Pavlovi a jeho bufetovému vozíku. Tím pro nás končí první soutěž.

sraz-hv-chomutov-2013-03 small sraz-hv-chomutov-2013-04-small sraz-hv-chomutov-2013-05-small

Po desáté hodině začínají stroje ožívat. Každý provádí nacvičený rituál spouštění, mnohde doprovázený malou modlitbičkou. Vedle nás stojící Čechie se začínají probouzet. Jako když vedle vás začne střílet protiletadlový kanón. Nádhera. Když se hluk najednou zdvojnásobil, pochopil jsem, že můj dojem o dvou běžících motorech byl mylný. Teď teprve nastartoval druhý motocykl! Že běží i moje pšukavka poznávám jen podle jemných vibrací a obláčku dýmu z výfuku. Celá kolona se pomalu přesouvá městem na tradiční výstavní plac, na parkoviště Severočeských dolů. Stroje jsou okamžitě v obležení obdivovatelů, kteří navzdory chladnému počasí dorazili v hojném počtu. Zavzpomínat, co kdo ještě pamatuje, co měl děda, co to tehdy v pravěku jezdilo, vyfotit děti.  

sraz-hv-chomutov-2013-06
Jako vždy nechyběl autobus anglické provenience, tradičně vozil pasažéry během výstavy vozidel. Páteční odpolední propagační jízdy po Chomutově mají své skalní příznivce. Novinkou byla dopolední jízda Chomutovem s dětmi z Mateřské školky ze Spořic. Autobus Leyland zapůjčil Dopravní podnik města Ústí nad Labem. My jsme mezitím pokračovali v důležitých debatách o svíčkách, kapajícím oleji a teplých rukavicích. Obhlížíme stroje, které jsme ještě neviděli, provádíme příbuzenstvo, hrdě předvádíme naše mašiny.

sraz-hv-chomutov-2013-07

A je tady poledne. Čas startu na exhibiční jízdu po okrese. Čas nastartovat stroje naprosto veřejně, před očima rodiny, sousedů, známých i neznámých. Takže na jedno otočení klíčkem, klikou, na jedno šlápnutí. Na druhé, třetí, čtvrté, byl by pán tak laskav a zatlačil? Né, žertuji. Stroj je vyladěn do vrcholné formy, žádný problém. Teď ještě vydržet minutku na startu a nechcípnout při rozjedu. To by byla blamáž. Ještě představení motocyklu či auta ve slavnostní bráně. Organizátoři zde prásknou i to, co kolikrát neví ani vlastní manželka a vyrážíme na trať. Mimo asi 10 vozů, které byly pouze vystavovány a jednoho nešťastníka, který píchl ještě před startem. Což údajně komentoval slovy: „Šlapka! To je v řiti!“ Slova jsem si dovolil volně přetlumočit, originál by mi asi neprošel.

Vyrážíme podle šipek směrem na Žatec. Před Droužkovicemi předjíždíme noblesní De Dion-Bouton z roku 1909. A první úkol na trase. Výměna pojistek na čas. Abych uspořil čas, pracuji oběma rukama zároveň. Věděli jste, že se pak musíte dvakrát víc soustředit a trvá to dvakrát tak dlouho? V kopci za Droužkovicemi opět předjíždíme De Dion-Bouton. To mně posol bulvu, kde se tu vzal? V Březně odbočujeme do uliček, kde jsem v životě nebyl. U silnice stojí divní chlapi s prutem, a že prý budeme chytat ryby. Chytám jedině uzenáče v Globusu a místní koupaliště taky nevypadalo jako rybí ráj. Naštěstí si včas všímám plechových rybiček na dece a tak se opět vracím do pohody. Ta největší ryba se trochu vzpíná, ale to ji nezachrání.

sraz-hv-chomutov-2013-08-small sraz-hv-chomutov-2013-09-small sraz-hv-chomutov-2013-10-small

Po úspěšném lovu vyrážíme k Nechranické přehradě. Její tříkilometrová hráz nás zlákala k rychlostní zkoušce. Dáváme tomu plnej kouř. A to doslova. Ručička tachometru ukazuje ďábelských 80 km/h. Že by výrobce opravdu nepřeháněl a 85 km/h by bylo reálné? Hrdost mi ovšem nedovoluje zalehnout za řídítka a jet jako skrčenec. Dojíždíme Zetor 25A, který také podlehl závodní atmosféře. Jeho šofér zalehl za volant, aby maximálně snížil aerodynamický odpor. Nebo chytal závan teplého vzduchu od výfuku. Obojí je možné.

Pokračujeme přes Chbany, Čeradice do Libočan. Opět odbočujeme do středu obce. Troufám si říct, že mnoho z nás zde ještě nebylo a zámeček byl překvapením. A máme tu další soutěž. Princip je jednoduchý. Prostě si vytáhnete 3 značky pneumatik a v pohodě nahlásíte, v které zemi se nachází jejich výrobce. Tak jdeme na to. Continental – tak to je trapas. Cedule mají na každém rohu. Kdo to může tak hromadně trousit. Možná němci. Nokian – to je někde na severu. Švédsko, Norsko, Finsko. Švédsko na lístečku není, Norsko a Nokian jde nějak moc k sobě, to bude chyták. Dáme Finsko. Vredestein – vážně to není výrobce sýrů? Ale zní to tak chrochtavě. Chrochtejte si i v penzi! Ať žije reklama. Dávám Holandsko. A je to doma.

Za rohem už máme Žatec. Přijíždíme na náměstí. Nečekaně nás tu očekává docela dost lidí. Zastavujeme u další kontroly. Úkol je tu vcelku jednoduchý. Výměna vzduchového filtru. O tom jsem jen někde slyšel a tak šmíruju, jak se to dělá. Povolit šroubek, vyměnit, utáhnout šroubek. Kluci hecují Lenku, ať si to také vyzkouší. No, myslím, že pak trnuli, aby její čas nebyl rychlejší, než ten jejich. Bylo to o fous. Nebo o prsa?

Žatec opouštíme přes Staňkovice s další kontrolou. Hod klínovým řemenem na cíl. Klasika. Tady není co řešit. Zaujmout nacvičený postoj, mírně sklonit hlavu, natočit lehce proti větru a elegantně, snad můžeme říci s grácií, hodit. Až na jeden, vrhám všechny s milimetrovou přesností vedle kolíku. Posledním hodem zachraňuji svoji čest. Tomáš se ukazuje jako zkušený profík. Je vidět, že s mrňousem pilně trénoval celou zimu. Chtělo by to spláchnout prach z cesty. Vzpomínáte na nedopité lahve z rána? Ano, jsou u Pavla ve vozíku. Ale od Žatce jej nemůžeme dohonit. Našemu bufetovému vozu bouchly saze a až do Chomutova ho neuvidíme. To zase může naříkat, že mu to nejede.

Pokračujeme silničkami přes Truzenice, Velemyšleves, Zálezly, Škrle a Bílence. Zde nás čeká podle jízdního výkazu poslední kontrola před cílem. Výměna ventilku není pro nás drsné motorkáře žádný problém. Nebo že by? Tenčí rukavice některých drsoňů zapříčinili lehkou ztuhlost a necitlivost v prstech. A z banality se stává docela napínavá soutěž. Dál už nás nic nebrzdí až do cíle. Projíždíme Hořence, Přečáply, Údlice, Otvice zpět do Chomutova.

Jsme v cíli a je tu bonus na závěr. Kdo projde okolo kuželů a žádný neshodí, tomu odečteme několik bodů. Roman drží v ruce nějaké brýle, ale pohoda, je skrz ně vidět. Ale nějak divně. Sakra nohy nemám tam, kde bych je čekal. Zem se nějak hýbe, musím se soustředit. Najít svoje nohy a posouvat je opatrně kupředu. Opilecké brýle! My, co jsme odkojeni mlékem a kofolou, nemáme dostatečně natrénováno. Ovšem, našli se borci, kteří zkušeně nahodili kolébavý rytmus opilce a kužely prokličkovali s přehledem profesionála. Prostě trénink se nezapře.

A je tu konec. Do cíle dorazili všichni, včetně traktoru, kterého ten den pesimisté už nečekali. Nikdo nezmokl, jak samozřejmě říkala i předpověď.  Ještě gulášek či řízeček a bude vyhlašování výsledků. Vyhlásit a ocenit všechna možná i nemožná nej. Nejstarší vůz, nejstarší účastník, nejmladší drobotina, statečné ženy, nejlepší hráče atd. Prostě pohodový den až do konce.

sraz-hv-chomutov-2013-11
Zbývá poděkovat ukázněným divákům, přímým účastníkům srazu i pořadatelům. Další ročník skončil, přípravy na jubilejní 20. v roce 2014 byly zahájeny. Tak zase za rok!

Pro VCCCV za RR Martin

FOTOGALERIE

{tab=Výsledky}

Výsledky soutěže:

Absolutní vítěz Petr Humhal, Praga Alfa

Auto do r. 1955

Moto do r. 1955

Auto od r. 1956

Moto od r. 1956

 

{tab=Video}

{/tabs}

Komentáře   

 
Zdeněk
+2 #1 Zdeněk 2013-04-29 20:39
Komentář je naprosto trefný, dlouho jsem se takhle nepobavil :lol:
Citovat
 
 
Milan Říha
+2 #2 Milan Říha 2013-04-29 21:01
Jsem přímo dojat precizním popisem a noblesním pohledem pisatele.Tento článek považuji za opravdu krásné a výstižné poděkování všem aktérům sobotního setkání lidí s podobnou diagnózou vonících benzínem a spáleným olejem. Děkuji Milan Říha.
Citovat
 
 
Dan
+2 #3 Dan 2013-04-30 06:24
Letos se sraz opravdu vyvedl :) Hlavně,že nepršelo,počasí bylo i docela příjemné.Auto se hezky chladilo(nepřek ročili jsme 60˚)
A hlavně,že jsme dojeli! Těším se na další ročník!
Citovat
 
 
Tomáš Hubený
+2 #4 Tomáš Hubený 2013-04-30 20:30
Musím udat, že to byl opravdu vydařený den. Opět jsem se setkal s lidmi, které vídám jen na této akci a poznal jsem také nové tváře.
Ani trochu nelituji účasti na závodu, který byl SUPER, i když jsem původně nechtěl traktorem jet.
Proto děkuji Vláďovi Prchalovi, který když mě "ukecal" na závod, mě v tom ani nenechal a před těmi pesimisty se mě plně zastával :-) .
Příští rok se tedy již zúčastním dobrovolně.
Těšte se!!! :D
Citovat
 
 
Jarka Škvorová
+2 #5 Jarka Škvorová 2013-05-01 06:30
Smekám klobouk. Letošní trasu jsem neviděla ale po přečtení článku jsem měla pocit, že ji znám. Pocity vypsané přesně tak, jak je cítí každý účastník(vím z vlastní zkušenosti) :-) . Děkuji za krásný popis. Jako pořadatel má vždy určitý strach, zda se vše povede, nic nezapomene, bude to bez problémů, budou všichni spokojeni?? Toto potěší. Ahoj všichni příští rok. :lol:
Citovat
 
 
Dan
+3 #6 Dan 2013-05-04 09:31
Chtěl jsem se zeptat zda-li bude zveřejněna výsledková listina?
Citovat
 
 
Martin Jiřiště
+2 #7 Martin Jiřiště 2013-05-06 16:40
Výsledky jsou přidány do článku.
Citovat
 
 
radúz
+1 #8 radúz 2013-05-07 14:18
Martine díky.Ahoj Radúz
Citovat
 

Další informace